Keuzevak architectuur

in de laatste periode van het eerste jaar kon er gekozen worden in 4 verschillende richtingen. ik heb gekozen om mij te richten op het ontwerpen, ook wel architectuur. Hierbij wordt het leerdoel'' initiëren en sturen '' getoetst. 

Binnen dit onderdeel is er een opdracht bekend waarbij er woning ontworpen moet worden voor een idool; 

Gelegen aan de dijk in Zwarte Haan wordt er een woning gerealiseerd voor de zussen Arina en Dina Averina. Het ontwerpen van deze woning vereist een zorgvuldige afweging van verschillende ontwerpaspecten om een functioneel leefomgeving te creëren. Bij het ontwerpen rijst de vraag welke ontwerpaspecten kunnen worden geïntegreerd om een uniek en passend ontwerp te realiseren voor de zussen.

Dit onderzoek richt zich op het identificeren van ontwerpaspecten die afgeleid zijn van de inspirerende woningen; Powerhouse en Villa Dall'Ava. Daarnaast wordt er gekeken naar de mogelijkheden om deze aspecten toe te passen in het ontwerp van de woning. Dit onderzoeksrapport beschrijft de resultaten hiervan, en wordt geschreven naar de opdrachtgever en de aannemer.

Het doel binnen dit onderzoek is om een ontwerpproces te doorlopen waarin er verschillende analyses naar ontwerpaspecten worden gemaakt. Het is de bedoeling dat er verdiept wordt in de verschillende aspecten van twee woningen.

Daarnaast is het belangrijk om de eisen en wensen van de opdrachtgever duidelijk te krijgen.

Hieruit wordt de locatie gekozen en worden er verschillende ontwerpmogelijkheden geformuleerd, die uiteindelijk kunnen leiden tot het ontwerp voor de woning van Arina en Dina Averina.


Als leidraad door het ontwerpproces is er eerst een plan van aanpak opgesteld. Het bestand hieronder bevat het PvA en het gehele rapport, daaronder bevindt de poster die is gebruikt bij het presenteren van het eindresultaat. 

Keuze Architectuur Olympic House
PDF – 557,4 KB 12 downloads
PVA Architectuur
PDF – 236,8 KB 11 downloads

Feedback 

Ik heb een uitstekend mogen ontvangen 

  • De student toont de aanleiding en relevantie van het project aan, er is duidelijk een doel voor ogen gesteld. Zij heeft het vraagstuk geanalyseerd en verbanden gelegd onderling. Met verschillende analyses zijn er belangrijke uitkomsten ontstaan. Daarnaast formuleert zij dit uiteindelijk goed en onderbouwd daarbij goed de onderbouwde keuzes.  
  • De student past vooronderzoek toe (kennis, informatiebronnen, externe partijen) in vervolg producten. Toont iteraties aan en reflecteert kritisch op resultaten en het proces.
  • Opmerking: Je hebt goede analyses gemaakt waaruit uiteindelijk excellent schetsen zijn ontstaan. Daarna heb je deze schetsen goed door ontworpen. Daarmee bedoel ik dat ik een keer feedback gegeven heb waar ik wat weerstand bij jou dacht te signaleren en dat je toch hebt uitgeprobeerd wat je met die feedback kon doen. Ik denk dat, en die eer komt jou toe, het ontwerp er beter door is geworden. Daarnaast kan je datgene dat je gedaan hebt goed uitleggen, op basis van je gemaakte analyses.

Reflectie

Ik waardeer de positieve feedback die ik ontvangen heb van mijn docenten.

Ik heb duidelijk de aanleiding en relevantie van het project aangetoond met beetrekking op de verschillende doelgroepen. Het doel was de hub zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de behoeftes van de verschillende gebruikers. Het feit dat ik het vraagstuk grondig heb geanalyseerd en verbanden heb gelegd tussen verschillende aspecten, wordt opgemerkt. Dit wilde ik ook bereiken. ik heb er veel tijd aan besteed. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb